Idag genomsyrar digitaliseringen hela samhället och har visat sin tsunamiska förändringskraft.
Nu måste vårdens ansvariga utnyttja möjligheterna och satsa brett på radikalt nytänkande i en innovationsdriven omstrukturering av hela vården utifrån ett användare- och patientperspektiv och ett effektivt processtänkande. Artificiell intelligens, robotisering och mobil vård i kombination med Internet of EveryThing är komponenter som kan komma att revolutionera denna reenginering och stärka innovationskraften i vårdens förändringsarbete.
Fem skäl
Svensk vård har legat i topp vid internationella bedömningar fram till början av 2000-talet då en successiv nedgång började. Enligt rankingen i EHC-index 2016 hamnade Sverige först på 12:e plats. Orsaken till nedgången uppgavs vara oförmåga att lösa stora, grundläggande sjukvårdsproblem. Några skäl till situationen är:
- En hierarkisk, förändringsovillig hälso- och sjukvårdsorganisation med otydligt ledarskap och ansvar, otillräcklig digital kompetens på ledningsnivå samt stora ekonomiska och personalmässiga utmaningar.
- Ett föränderligt eSamhälle präglat av stuprörstänkande, med starkt individfokus och tuffa anpassningskrav för vården.
- Nya heterogena patientgrupper med olika värderingar och ökande behov.
- Konkurrensutsatta hälso- och sjukvårdsföretag med oklara regler för sin existens.
- Bristfälliga och långsamma system för testning och implementering av FoU till nya diagnos- och behandlingsmetoder.
Ökat krav på tillgänglighet
IT utgör en allt viktigare bas för individualiserad vård. Informationsmängden kring individen, ökar dramatiskt, bl a via sociala medier och IoT, och utmaningen är nu främst att selektera och kvalitetsvärdera ny information. Förutom ”vanlig” sjukvårdsinformation, genereras stora datamängder, som är viktiga för individen ur ett hälsoperspektiv, via smartphones, appar, sensorförsedda kläder, armband mm. Dessa data måste integreras med sjukvårdens information för att skapa en helhetsbild av patienten. Denne har i sin tur ökade krav på tillgänglighet, kvalitet och individualiserad vård.
Allt detta kräver nya innovativa lösningar.
Allt detta kräver nya innovativa lösningar. Det som driver denna utveckling och ändrar beteenden och krav är främst Smartphonen, som blivit den nya livsnavigatorn via vilken vi outsourcar vår livsföring till appar, sociala medier och hemsidor. Vården måste ”matcha” denna utveckling!
Nya digitala innovationer
Innovation i vården har mest handlat om teknisk utveckling. Perspektivet har varit organisatoriskt och systemmässigt. Vad som nu behövs är en ny vårdstruktur med tyngdpunkten på förbättrad prevention, egenvård och ökad decentralisering av diagnostik och terapi. Samhället måste stimulera till nya digitala innovationer, både tekniska och sociala, som underlättar och katalyserar denna process. För att nå dit måste den nationella styrningen bli tydligare och samverkan mellan offentlig och privat vård, forskning och näringsliv med stark patientmedverkan kraftfullt förbättras. Så blir digital innovation vårdens nya problemlösare.